UNISON - Tiszagyulaháza
 
Látogatók száma: 47
 
Közbiztonsági nap Tiszagyulaházán!
 


www.petegisz.hu
Egészségügyi alapellátás fejlesztése Tiszagyulaházán
 
 

Hármashegyalja Erdei Iskola
2007. március 19-21.

Negyedik osztályommal a tavalyi harsányi erdei iskolai sikerén felbuzdulva, idén is erdei iskoláztunk. Egy ilyen kimozdulás legalább féléves szervezőmunkát igényel, és nem olcsó mulatság. Márpedig úgy van értelme, ha az adott osztályból lehetőleg valamennyien részt vesznek. Az előkészítő munka a tantárgyi felkészítést is jelenti. Kiváló társra találtam biológia-földrajz szakos ifjú kolléganőmben, Sándorné Mézes Viktóriában.

Hol is van fenti iskola? Nem hiszik el, de megyénkben, Debrecentől 4 km-re, egy erdő közepén. Valaha tanyasi gyerekek látogatták hóban, fagyban. Ma egy minden igénynek megfelelő felújított épület kívül-belül. Debrecenből a Zsuzsi vonattal mentünk, ami már önmagában is csoda volt. Egyenruhás, rendkívül szolgálatkész vasutasok vártak bennünket. A fülkében kellemes meleg volt, /rajtunk kívül senki nem utazott/ a táj, pedig kora tavaszi kopárságával sokat sejtető. Háromnegyedóra zakatolás után megérkeztünk a fák között meghúzódó iskolába. Fogadásunkra felsorakozott a személyzet: Attila bácsi a szakmai vezető, felesége Laura, Erzsike a szakácsnő és férje Sanyi bácsi a gondnok. Jelen volt még Bagira, Lajoska kutya is. A csoda az épületben is folytatódott a tisztasággal. Patyolat, ahogyan mondani szokták. Váltócipő, lepakolás, ebéd és ismerkedés az udvaron működő meteorológiai állomással. Tudják mi a "hektopászkál" HPa? A légnyomás mértékegysége! Ott 1017-1018 között mozgott. A levegő páratartalma 23 és 84% -ig változott a három nap alatt. A hőmérséklet 13-20 C-ig, szélirány változó volt.

Hátizsákban uzsonna, esőkabát, ivóvíz, elsősegélycsomag, jegyzetfüzet, iránytű, zacskó a gyűjtőmunkához, bot és indulás az erdőbe. A több állomásból kialakított tanösvény ezernyi ismeret hordozója. Attila bácsi meg-megállította araszoló csapatunkat és próbára tette a nebulók tudását kiegészítve újakkal. Megvallom némi izgalommal figyeltem csemetéimet, mire emlékeznek - de nem vallottunk szégyent. Mindent megláttak és minden érdekelte őket. Fű, fa, bokor, rovar, emlős, ami akár hasonlít a rózsaszín párduchoz, amint elsuhan a fák között. Mi a különbség a kocsányos és kocsánytalan tölgy között? Egyik termésének van kocsánya, a másiknak nincs. És elértük a kilátót! Egy homokdomb tetején áll, természetesen messzire ellátni tetejéről. Nagyon sok élő és elhagyott tanyát láttunk onnan, tavakat, pusztai erdőségeket. A szánkódombot nem rendeltetésszerűen használtuk, egész egyszerűen legurultak róla a lurkók, végkimerülésig. Feri bácsi a madártudós, nagy buzgalommal mutatta a vörösbegyet egy fa törzsén több kevesebb sikerrel. A szürke, magas tölgyből a madárka csőrmozgása jelezte, hogy ott van. Fáradtan, rengeteg homokkal a cipőben, ruhában, s ahol nyílás van az emberen, visszatértünk táborhelyünkre. Meleg vacsora után a nemszeretem naplóírás következett. Pontosabban a nap eseményeinek, tanulságainak összefoglalása. Ezután jönne a nap zárása. Aki már volt gyerekekkel táborban az tudja, hogy ilyen csak papíron van. Annyira hatása alatt vannak a sok eseménynek, hogy nem bírnak lecsendesedni. Valami belső kényszertől vezérelve tesztelnek mindent! Ágyat, ágy alját, ajtót, tanárt -meddig bírja idegekkel. Éjfél után már van remény az alvásra.

Másnap hatkor már az eleje kukorékolt, a hétalvók bosszantására. Fél nyolcra együtt a társaság reggelihez és a napi program megbeszéléséhez.
A keddi feladat a tó élővilágának vizsgálata, lovastanya-látogatás, szekerezés.
Hagyományos alföldi tanya meglátogatása. Kedves idős emberek engedték, hogy betekintsünk mindennapjaikba. Gyöngyvirágos tölgyes élővilága /májusban visszamegyünk mire a gyöngyvirág nyílik/ kézművesfoglalkozás: mézeskalács-mintázás. Nagy sikere volt. Minden gyerek mintázott a családja aparaja nagyjának. Mikor kifogytak a családból, kaptunk mi is Viki nénivel. Fát gyűjtöttek az esti tábortűzhöz. Vacsora után tábortűz. Sötét volt, felhős az ég, körbeálltuk mi tizennyolcan a tüzet és énekeltünk. Attila bácsi és Laura néni bevitte a gyerekeket a "kivilágítatlan" erdőbe. Hála, mindenki sértetlenül visszatért és újabb élménnyel gazdagodott. Az előtte lévőre volt utalva, mert csak azt látta. Hallották az erdő éjszakai hangjait, ropogott, recsegett a gally, avar a lábuk alatt.

Utolsó nap kirándulás az erdészlakhoz, ami lakatlan, de így is szép. Bekukkantottunk az ablakon, de semmit sem láttunk. Ellaknánk ott szívesen. Diverzitás vizsgálata a fenyvesben. Mi a diverzitás? Közösségek együtt élése adott területen. A férjem bálamadzagjával körbekerítettünk egy négy négyzetméteres területet, megszámoltuk hányféle növény és állat él ott. Tizenhét növényt és hétféle állatot találtunk. Akadályverseny három csoportban, térkép segítségével, önállóan az erdőben. Ügyesek voltak, mindenki visszatalált.

Utolsó nap délután foci a réten és játék a játszótéren. Összecsomagoltunk, hosszas búcsúzkodás és sóhajtozás után kimentünk a vonathoz.
Kikísértek felnőttek, a kutyák és velünk jöttek, a remélem soha ki nem törlődő emlékek, új nem is tudatosuló ismeretek. Bízom benne, hogy ez a három nap, picit hozzájárult ahhoz, hogy tanítványaim jobban vigyáznak a természetre, s tudják hogy az erdő, mező mindig őszinte szeretettel várja őket.

Végül szeretném megköszönni a képviselőtestületnek, hogy rendelkezésünkre bocsátotta az iskolabuszt. Herbák József képviselőnek és családjának anyagi támogatását. A szülőknek, akik támogatták anyagilag és süteményt sütöttek, árultak hogy a különvonatot ki tudjuk fizetni. Köszönöm Viktória kolléganőmnek, hogy eljött velünk és szaktudásával hozzájárult a szakszerűség megvalósításához. Juhász Margit iskolaigazgatónak, aki, engedélyezte, hogy három napra kilépjünk ebből a gyarló, hamis világból. S innen a távolból Tóth Attila szakmai vezetőnek, - akit a gyerekek a szívükbe zártak kék Trabantjával - hogy gyermeknyelven közelítette meg a témákat, játékosan foglalkozott velük, mindent gördülékenyen szervezett. 

A felnőtteknek is bevezetném az erdei iskolát: kevesebb gyógyszer fogyna, több lenne a nevetésből, jobban vigyáznának az élő világra.

      

    

Tné

<<vissza

 


 
 
UniWeb Bt.